dinsdag 18 september 2007

BieBieCie

Zelfs de BBC weet nu dat Belgenland op apengapen ligt. Ze begonnen hun reportage natuurlijk met chocolade en bier, dat is nu wat we het best maken, niewaar, Hoegaarden.
Maar dan ging het over de politiek. Wie lieten ze aan het woord, dacht u? Den Flup, in het Vlaamse halfrond dan nog. De naam van zijn partij verstonden ze waarschijnlijk niet, want ze schreven 'Flemish separatist party' als ondertitel. Den Flup - hij zag er nog goed uit ondanks zijn trammeling door de Waalse flikken - had het over Belgenland als kunstmatige staat.
Om toch een voorstander van ons groots vaderland ook zijn zeg te laten doen, hadden ze niks beters gevonden dan Rik Torfs, die omhooggevallen pater. De man kraamde iets uit over hoe Belgenland een modelstaat was omdat ge er niet trots kon op zijn. Da's een goeie, elke keer hij over Belgenland moet praten, heeft hij het waarschijnlijk over Marc Dutroux, onze zatte Waalse sossenministers, onze schandalen, en onze nationale luchtvaartmaatschappij die we zelf failliet gekregen hebben. Om van de Rode Duivels en die hansworsten in Laken nog te zwijgen. Trots om er niet trots op te zijn, jawadde. Complimenten, meneer pastoor.
De BBC had ook nog tijd voor een livegesprek met Luc Vander Kelen van Het Laatste Nieuws, soms kan hij een toffe liberaal zijn, maar deze keer zat hij met zijn voeten niet meer op de pedalen. Ik verstond er eerlijk gezegd niets van, van zijn gebrabbel, maar de gast van de BBC ook niet, want hij sneed hem verschillende keren de mond toe.
Met mij zou dat geen waar geweest zijn. Maar ja, mijn eldeedee en mij, ons hebben ze natuurlijk niets gevraagd. Anders zou ik het hen recht voor de raap verteld hebben.
Belgenland als het kan, zonder als het moet. De Walen die het vertikken om in Vlaanderen een woord Nederlands te leren, terwijl zoveel Vlamingen in de ganse wereld alle mogelijke talen aanleren, ook Chinees en Arabisch en Russisch. De hansworsten van Laken die sier maken op kost van de gewone belastingbetaler, in een democratie in de 21e eeuw, alstenblieft.
Nu, ik zal aan de Verstrepen vragen dit schrijfsel te vertalen naar het Engels en naar de BBC te faxen. Misschien komen ze mij straks hier op de Mercator ook eens interviewen.

Geen opmerkingen: