zaterdag 13 oktober 2007

Pluche Protest

Ik raad Pluche Karel nu onmiddellijk de pen ter hand te nemen en een sterke protestbrief te schrijven. Want zoals ze nu met ons fiere Belgenland beginnen te sollen, is geen zever meer.
Waar heb ik het over? Een nieuwe stunt van het Vlaams Belang in Waterloo? Een uit de hand gelopen media-initiatief van mijn eigen Verstrepen?
Maar nee. De Nobelprijzen, natuurlijk.
't Begon eerst met literatuur. Al 25 jaar lang schrijven onze gazetten dat Hugo Claus het gaat winnen. Zeker. Absoluut. Zonder enige twijfel. Maar wat gebeurt er? Het Nobelcomitee slaagt er biekans in een vies oud communistisch wijf te kiezen waarvan niemand ook maar een romantitel kan opnoemen. En dan is ze nog niet te beroerd om er absoluut ondankbaar naar voor te komen over die prijs.
En dan vrijdag. De Nobelprijs voor de Vrede. Voor die verlorengelopen zoon van een rijke dynastie van slaveneigenaars uit de Zuidelijke Verenigde Staten. Alstublieft! Hoeveel mensen heeft hij al gered van de oorlog? Wat heeft hij al voor de mensen gedaan? Een filmke gedraaid, zijn copains in Hollywood voor hem laten stemmen in de Oscars, en overal naartoe vliegen in milieuschadelijke vliegtuigen om al zijn prijzen te verzamelen.
Welke landgenoot had er die prijs dan verdiend? Ik ben te beschaamd en te nederig om mezelf te vernoemen, maar dit jaar was er ook iemand veel beter dan ik. Prins Laurent, natuurlijk! Hij heeft ook enorm veel voor het milieu gedaan, die stichting KINT opgericht - geef toe, dat is toch een schone naam. En dan met een milieuvriendelijke Porsche het ganse land doorheengecrosst. Ja, Gore zijn zoon mag dan wel opgepakt zijn met drugs achter het stuur van zo'n hybried geval, maar onze Laurent kan het toch nog beter. Ik verwacht meer van hem dan van Gore, die alleen het milieu ontdekte toen hij zijn job als vice president kwijtspeelde.
Als ge akkoord gaat met mijn visie, dan schrijft ge ook onmiddellijk een brief naar Pluche Karel of belt ge eens naar Buitenlandse Zaken om dat affront van het Nobelprijscomitee eens met sterke taal terecht te wijzen.

Geen opmerkingen: