vrijdag 27 juni 2008

Sportman van het Jaar



De Kroaten, ocharme. Ik had voor ze gesupporterd, omdat ik dacht, ze zijn een klein maar fel landje, zoals ons Vlaanderenland. Maar ja, ze zijn er buiten gewipt door de Turken.

En dan waren er de Ollanders. Ook buiten gewipt, dan nog door hun eigen vroegere trainer, Guus Hiddink met zijn Russen.

Maar vorige nacht waren die gasten ook kaviaar. Tegen de Spanjaarden helpen misschien alleen nog de Duitsers. Ik ben benieuwd: de koele, beredeneerde moffen, of de passievolle, uitbundige spanjolen.

Ikzelf ben altijd overtuigd geweest dat ge in alles passie moet hebben om succesvol te zijn: in de judo, in de sport, in de liefde, in de politiek.

Van passie gesproken: hebt ge me gezien in de Time? Enfin, het Amerikaanse weekblad bracht vorige week een speciale uitgave uit over sport. Mijn foto stond er wel niet in, dus hebt ge me wel gemist als ge een van die gasten zijt die gratis door dat tijdschrift bladert en het niet koopt. Maar ik stond er toch in vermeld in dat artikel over die jonge Afrikaanse gasten die bedrogen worden, en veel geld betalen om dan hier in Europa als visafval behandeld te worden.

Met onze Belgische sport draait het ook al niet meer goed: Tom Compernolle overleden in een ongeval na die Sterchele van het voetbal, Clijsters en Henin vervangen door de Servische schonen, en onze Rode Duivels, ja, voor de Wereldbeker 2010 zitten ze nu al in de slechtste groep.

Gelukkig hebben we nog Flupke Flons en den Yves. Ik heb altijd gezegd, geen politiekers naar China, wel atleten en sportlui. Welke sport gaan die twee kwasten daar vertegenwoordigen? Gatlikken van communisten, dat noemen ze die sport in Oostende. Den Flup zou beter ergens serieus werk gaan zoeken, want lang houden ze het daar niet meer uit, in Laeken. En nu B-H-V nog altijd niet gesplitst is, frut den Yves naar China? Ho maar, is er niets belangrijkers te doen hier bij ons?

Sportmannen van het Jaar: Flupke en den Yves, ik zie het al gebeuren.

Geen opmerkingen: