maandag 25 januari 2010

Renault, Opel et les Autres


Kerst en Nieuwjaar nog maar pas voorbij, of weer tussen 2600 en 5000 werklozen erbij in het Antwerpse.
Krisis Peeters heeft ondanks zijn George Clooney-gehalte geen prijzen gewonnen bij de klungels van General Motors.
En die supertravaillistische tsjeef van een Jean-Luc kan het ook niets schelen, die zit nog leuk zijn zitpenningen te innen in Leuven bij de Stella.
En toen kreeg ik een briljant idee: in mijn jeugd heb ik nog een speelgoedautootje, een Opel Kadett, ingewisseld tegen een Saab. Ik dacht nu: waarom kunnen we dat in Antwerpen ook niet?
De Gee-emmers hebben niet alleen Opel Antwerpen in de prak gereden, ook Saab is bijna compleet verprutst. Alleen de Ollanders van Spijker willen nog een zaakje doen, maar daar hebben ze 500 miljoen euro voor nodig. Ik zeg hier nu: waarom geven we die 500 miljoen die Peeters voor de Gee-emmers gespaard had, niet aan de Ollanders om Saab op te kopen ... met terzelfdertijd de enige voorwaarde om die nieuwe Saabs in de fabriek van Antwerpen te laten in mekaar steken.
Want de rest van onze autoindustrie is ook niet om mee te lachen. Renault weg uit Vilvoorde, Volkswagen bijna weg met alleen een mini-Audi achtergebleven, en Ford ... wel, Ford is de enige Amerikaan die niet failliet is gegaan, maar zo goed gaat het ook wel niet. Volvo willen ze verkopen aan de Chinezen, en zullen die met hun lage lonen en hun markt van 1 miljard nog in Gent willen blijven? Volvo is ook niet meer zo goed als het geweest is, met de Volvo XC60 zijn er nu al problemen en die auto is nog zo nieuw. Nog een geluk dat ik met iets sportievers over de autostrade gier.
Mijnen eldeedee zegt: weg met Opel en de Gee-emmers, ja tegen Saab en spijkers.

Geen opmerkingen: