woensdag 8 april 2009

Beste DJ


Beste DJ,
Ik weet het. De hele wereld dacht dat jij de Europese lijst van mijnen eldeedee zou trekken. Ollander en Vlaming. Wat is er meer Europees?
Vroeger assistent van EU-commissaris Frits Bolkesteyn. Gelezen in Belgische kranten en Nederlandse schrijfsels. En nu heb je ook al een boek. Zoals ik.
Dat is een hele prestatie, want in Belgenland is het niet zeker dat de boekhandels je boeken gaan verkopen als je niet in de smaak valt van de boekventer, zeker als hij denkt dat hij een groen watermanneke is.
Nu, beste DJ, je zou uitstekend geweest zijn als de lijsttrekker van mijnen eldeedee. Maar je mist toch nog iets, dat 'je ne sais quoi' dat andere lijsttrekkers zoals de Verdoodstad en het Brabants trekpaard toch nog hebben. Dat Vlaamse mensch-gevoel. Een van de onzen, een grote mond. Sorry, maar mijn beste DJ, dat zul je nog moeten leren.
Daarom heb ik besloten mezelf op te offeren en voor jou de lijst te helpen trekken. En je moet geen spijt hebben, zo hebben we samen nog meer stemmen. En aangezien ik geen zin heb om daar in dat glazen kot in Brussel te gaan zitten met al die gepensioneerde pollitiekers van Letland en Extramadeira, maak ik mijnen zetel voor jou vrij de dag na de verkiezingen.
Zo zie je, beste DJ, je rol in mijnen eldeedee en in de Europese politiek is veilig.
Herinner je alleen dit: 12. Zelfs de klunzen van de Staatsveiligheid die deze tekst letter per letter en komma per komma uitpluizen, begrijpen dat. Het lijstnummer van mijnen eldeedee. Van onzen eldeedee, Derk Jan.
The DJ saved my life tonight. Die DJ, dat ben jij. Althans, dat zegt den Verstrepen, die met al zijn discoliedjes.

Geen opmerkingen: